W niniejszym wpisie omówimy zagadnienia prawne związane z regulaminem sklepu internetowego prowadzonego w modelu dropshipping. Dropshipping to ostatnio co raz częstsza forma prowadzenia sklepu internetowego, dlatego warto się zastanowić jak powinien wyglądać regulamin dropshipping i co powinien zawierać.

Regulamin sklepu internetowego w modelu Dropshipping – co to takiego

Na tak postawione pytanie nie ma jednej prostej odpowiedzi. A to dlatego, że nie ma jednego modelu dropshippingu. W praktyce możemy znaleźć bardzo różne rozwiązania prowadzenia tej formy działalności. Nie mniej można wyróżnić dwa podstawowe:

 

1) hurtownia-sprzedawca i pośrednik 

W tym modelu hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą dla klienta końcowego. Klient kupując towar w sklepie internetowym tak naprawdę zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem sklepu (inaczej usługodawcą, czyli naszym pośrednikiem), ale z hurtownią.

To na hurtowni ciążą w tym wypadku wszelkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży zawieranej na odległość. W wypadku klientów będących konsumentami tych obowiązków jest naprawdę sporo – wystarczy wskazać chociażby konieczność przyjmowania zwrotów towaru bez podania przyczyny. Hurtownia bierze w tym wypadku na siebie cały proces dostawy towaru, obsługi reklamacji i zwrotów. Klient powinien tutaj otrzymać dowód zakupu towaru (np. paragon) wystawiony przez hurtownię.

W powyższym modelu pośrednik jest jedynie właścicielem, czyli usługodawcą sklepu internetowego. Pośrednik w tym wypadku skupia się przede wszystkim na marketingu i promowaniu sklepu internetowego. Pośrednik zarabia na prowizji od sprzedanego przez hurtownię towaru – są to jednak rozliczenia między hurtownią, a pośrednikiem, a nie klientem. Dla klienta końcowego korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną poprzez sklep internetowy jest bezpłatne.

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność pośrednika wobec klienta końcowego to ogranicza się ona w zasadzie do odpowiedzialności za usługi świadczone drogą elektroniczną, jak np. konto czy newsletter.

2) hurtownia i sprzedawca

Tutaj z kolei hurtownia sprzedaje towar sprzedawcy, a ten z kolei sprzedaje go klientowi końcowemu. Rola hurtowni ogranicza się zazwyczaj do dostawy towaru zgodnie z zamówieniem klienta.

Niekiedy hurtownia przyjmuje na siebie dodatkowo np. obsługę reklamacji i zwrotów – nie mniej w tym wypadku zmienia się jedynie miejsce składania reklamacji lub zwrotów, a nie podmiot za nie odpowiedzialny. W tym modelu odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży będzie ponosił sprzedawca, a nie hurtownia. Sprzedawca w tym wypadku, podobnie jak pośrednik wyżej, będzie również ponosił odpowiedzialność jako usługodawca sklepu internetowego.

W praktyce sprzedawca wystawia tutaj dowód zakupu klientowi końcowemu i do niego kierowane są roszczenia związane z umową sprzedaży. Sprzedawca zarabia tutaj nie na prowizji, a na różnicy między ceną towaru w hurtowni, a ceną uzyskaną od klienta końcowego (w skrócie jest to jego marża).

 

Regulamin sklepu internetowego dropshipping – jak powinien wyglądać

Powyżej omówiliśmy dwie najczęstsze konstrukcje dropshippingu. Jak widać różnią się one znacznie w zakresie podmiotu odpowiedzialnego za realizację umowy sprzedaży zawieranej z klientem końcowym. Jest to podstawowa kwestia, która powinna być uregulowana w regulaminie sklepu działającego w modelu dropshipping.

W pozostałym zakresie regulamin taki nie różni się zbytnio od regulaminu standardowego sklepu internetowego, z wyjątkami jak np. miejsce i sposób składania reklamacji, czy wykonywania prawa odstąpienia od umowy.

Dobry regulamin sklepu internetowego w modelu dropshipping powinien zrozumiale i precyzyjnie wskazywać podmioty odpowiedzialne za takie kwestie jak: umowa sprzedaży, czy działanie sklepu internetowego. Pozwoli to uniknąć późniejszych problemów w zakresie ewentualnych roszczeń kierowanych przez klientów.

Dropshipping na Allegro – czy to legalne

Co raz częściej możemy znaleźć również dropshipping na Allegro. Z naszej obserwacji wynika, że większość osób wystawiających aukcje (transakcje) w tym modelu narusza regulamin Allegro. Wynika to z tego, że korzystając z modelu opisanego wyżej jako hurtownia-sprzedawca i pośrednik  wystawia swoją usługę pośrednictwa jako towar, tj. w kategorii przeznaczonej dla danego towaru, a nie jako usługę pośrednictwa. Zazwyczaj w opisie danej transakcji znajdziemy tylko krótką informację, że faktycznie przedmiotem transakcji jest usługa polegająca na złożeniu zamówienia u zewnętrznego sprzedawca (i to zazwyczaj pochodzącego z Chin).

Pytanie podstawowe – jak to się ma w praktyce do ochrony praw konsumentów i np. możliwości odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni od dnia otrzymania towaru.

Dropshipping, a dane osobowe

Z dropshippingiem wiąże się jeszcze jedna ważna kwestia, a mianowicie ochrona danych osobowych. Nieodłączną cechą dropshippingu jest to, że do danych klienta zawsze dostęp mają co najmniej dwa podmioty i to niezależnie od modelu dropshippingu, który wybierzemy.

W tym wypadku należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie ochrony danych osobowych. W zależności od modelu dropshippingu będziemy mieli do czynienia z udostępnieniem bądź powierzeniem danych osobowych. Wiąże się to zagadnieniem ustalenia administratora danych osobowych, co będzie szczególnie ważne z uwagi na szereg obowiązków, które przed nim stoją.

Zapisz się na newsletter prawny

Zapisz się na newsletter prawny

Dowiesz się pierwszy o zmianach przepisów dot. regulaminów i weźmiesz udział w webinarach.

SUKCES - zapisałeś się!