Regulamin sklepu internetowego i najczęstsze pytania z nim związane – poniższy artykuł odpowiada na najczęstsze pytania sprzedawców, którzy na początku swojej kariery e-commerce stają m. in. przed problemem przygotowania dokumentacji dla sklepu internetowego. 

Zapraszamy do lektury i zadawania kolejnych pytań – chętnie odpowiemy.

 

1) Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego (co musi, a co może zawierać)

Regulamin sklepu internetowego to przede wszystkim wzorzec umowy sprzedaży, a więc powinien zawierać postanowienia regulujące kwestie zawierania i wykonywania umów sprzedaży z klientami sklepu internetowego, np. dotyczące trybu składania zamówień, sposobów i terminów płatności oraz dostawy produktu.

Regulamin sklepu internetowego to jednak nie tylko regulamin sprzedaży, lecz również regulamin samej strony internetowej, na której działa sklep. Zgodnie z przepisami o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien zatem informować o tym, jakie usługi elektroniczne świadczy na rzecz osób odwiedzających jego stronę. Spośród najpopularniejszych usług elektronicznych obecnych w sklepach internetowych można wymienić konto użytkownika, newsletter, formularz zamówienia czy formularz kontaktowy.

Regulamin sklepu internetowego powinien koniecznie zawierać elementy i informacje wymagane na gruncie przepisów konsumenckich. Braki informacyjne w regulaminie mogą bowiem skutkować poważnymi sankcjami prawnymi. W ten sposób w regulaminie nie można pominąć informacji o reklamacjach, pozasądowych sposobach dochodzenia roszczeń przez konsumentów albo prawie odstąpienia od umowy na odległość.

W regulaminie warto zawrzeć na pewno dodatkowe postanowienia umowne, służące np. ograniczeniu odpowiedzialności sprzedawcy w stosunkach B2B (z klientami biznesowymi). Nie jest to element obowiązkowy, natomiast na pewno pozwala lepiej zabezpieczyć interesy sprzedawcy. O przykładowych zapisach tego typu przeczytasz szerzej m. in. w poniższych artykułach:

 

2) Jak napisać regulamin sklepu internetowego (jak powinien wyglądać regulamin sklepu internetowego)

Regulamin sklepu internetowego to przede wszystkim dokument prawny. Nie można zatem przystąpić do jego pisania tak, jakbyśmy redagowali zakładki informacyjne na stronie sklepu internetowego. Należy napisać regulamin sklepu internetowego z jednej strony w sposób zrozumiały, ale z drugiej – należy zadbać, aby był on wystarczająco ogólny. Tak, ogólny! Sprzedawcom, którzy próbują pisać regulamin dla swojego sklepu na własną rękę, zdarza się opisywać zbyt wiele kwestii w regulaminie w sposób szczegółowy i wyczerpujący, ponieważ myślą, że tylko w ten sposób zawarte zostaną wszystkie istotne dla nich kwestie. Jest to częsty błąd.

Regulamin powinien stwarzać bezpieczne „ramy” prawne dla naszej działalności. Nie może być jednak zbyt szczegółowy – w większości przypadków sprzedawca i tak nie jest w stanie przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji i problemów, jakie mogą wystąpić w sklepie internetowym. Nadmierne „wchodzenie w szczegóły”, np. wtedy, gdy regulujemy kwestie naszej odpowiedzialności wobec klientów, może skończyć się wątpliwymi prawnie zapisami, które mogą zostać uznane za klauzule niedozwolone.

 

3) Gdzie kupić regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego można zamówić u prawnika specjalizującego się w e-commerce. Szukając odpowiedniej firmy, której powierzysz wykonanie swojego regulaminu, powinieneś kierować się przede wszystkim opiniami osób, które wcześniej miały okazję korzystać z tych usług.

Sprawdzając opinie na temat naszego serwisu, z pewnością zauważysz, że cieszymy się wieloletnim zaufaniem naszych klientów. Jeśli chciałbyś zapoznać się z ofertą usług dla sprzedawców internetowych, zachęcamy do odwiedzenia poniższej strony:

https://prokonsumencki.pl/produkty/

Powierzenie wykonania regulaminu prawnikowi to najbezpieczniejsza opcja, ponieważ masz wtedy pewność, że dokumentem zajmuje się osoba, która wie, jakie wymogi prawne powinien on spełniać. Kupowanie „gotowców”, szczególnie z niesprawdzonych źródeł, szybko odbije się czkawką. Taki dokument najczęściej pozostawia wiele do życzenia, nie reguluje wszystkich potrzebnych kwestii, a czasami wręcz odnosi się do nieaktualnego stanu prawnego.

 

4) Przykład regulaminu sklepu internetowego – czy można kopiować regulamin

Przykładowych regulaminów dla sklepu internetowego, które znajdujesz w sieci, nie warto kopiować. Pobieranie z sieci „gotowców” może Cię wiele kosztować – i to dosłownie, jeśli np. okaże się, że Twój regulamin to dokument autorstwa osoby, która nie wyraziła zgody na jego dalsze rozpowszechnianie i wykorzystywanie przez inne podmioty. Możesz narazić się w ten sposób na konsekwencje naruszenia czyjejś własności intelektualnej.

Jeśli jednak interesuje Cię niedrogi wzór regulaminu sklepu internetowego i chcesz mieć pewność, że jest on zgodny z obecnymi przepisami i co najważniejsze – sprawdzony przez profesjonalny zespół prawny, możesz skorzystać z oferty wzorów dokumentów dla sprzedawców internetowych:

https://prokonsumencki.pl/uslugi/pakiet-mini-dla-sprzedawcy-sprawdzony-wzor-regulaminu-sklepu-i-sprzedazy-na-allegro-polityki-prywatnosci-i-dokumentacji-rodo

 

5) Skąd wziąć regulamin do sklepu internetowego i czy można lub warto wziąć

Jak już wyżej wspomnieliśmy, najlepszym rozwiązaniem jest zakup usługi przygotowania regulaminu przez prawnika e-commerce. Tylko taki wybór daje gwarancję, że otrzymasz profesjonalną pomoc. Taki regulamin, w przeciwieństwie do gotowych wzorów, jakich pełno w internecie, jest zatwierdzony przez konkretną firmę specjalizują się w tego typu dokumentach, zatem będziesz miał pewność, że kupujesz usługę, którą realizuje osoba dbająca o zgodność dokumentu z przepisami i dopasowująca go do Twoich potrzeb i specyfiki działalności.

W ramach naszych usług oferujemy wiele pakietów dla sprzedawców internetowych. Największą popularnością cieszy się nasz pakiet startowy, który polega na przygotowaniu regulaminu i polityki prywatności dla sklepu internetowego przy zapewnieniu 12-miesięcznego wsparcia prawnego w sporach z klientami. Szczegóły dotyczące naszej oferty poznasz pod poniższym adresem:

 https://prokonsumencki.pl/usluga-pakiet-startowy-dla-sprzedawcy/

 

6) Kto pisze regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego teoretycznie może napisać każdy, jednak tylko wtedy, gdy zatrudnimy w tym celu osobę znającą się na przepisach regulujących branżę e-commerce, zyskujemy pewność, że nasz dokument będzie bezpieczny, zgodny z przepisami i przede wszystkim zabezpieczy nasze interesy. Dlatego też sporządzenie regulaminu sklepu internetowego – jako dokumentu o charakterze prawnym – najlepiej powierzyć prawnikowi.

 

7) Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego (ile kosztuje napisanie regulaminu sklepu internetowego)

Koszt usługi przygotowania regulaminu sklepu internetowego może wynieść nawet kilkaset złotych. Szukając oferty idealnej dla swojego sklepu internetowego, powinieneś jednak zwrócić uwagę także na dodatkowe usługi, jakie towarzyszą sporządzeniu regulaminu. Przeglądając dokładnie szczegóły każdej oferty, zobaczysz, co naprawdę zyskujesz, wybierając tę, a nie inną usługę.

Przykładowo, w ofercie naszej firmy cena usługi przygotowania regulaminu przez prawnika zaczyna się już od 590 zł netto, jednak w ramach tej kwoty sprzedawca otrzymuje nie tylko sam regulamin, ale również politykę prywatności wraz z polityką plików cookies, a także pakiet materiałów dodatkowych przydatnych w prowadzeniu sprzedaży. W ramach tej samej usługi nasz prawnik przeprowadza także audyt procesu zakupowego w sklepie internetowym, co pozwala wyeliminować ryzyka prawne już na etapie składania zamówienia przez klienta. Dodatkowo, każdego sprzedawcę, który otrzyma nasz regulamin, otaczamy 12-miesięcznym wsparciem prawnym przy reklamacjach i zwrotach. Więcej na ten temat dowiesz się pod poniższym adresem:

https://prokonsumencki.pl/produkty

 

8) Czy darmowy regulamin sklepu internetowego jest faktycznie darmowy (możliwe powielanie błędów, naruszenie praw autorskich itd., braki informacyjne, nie dostosowanie)

Nie łudźmy się – nie ma nic za darmo. Dotyczy to w szczególności dokumentów prawnych, które służą zastosowaniu w celach komercyjnych. Jak więc można się spodziewać, wszelkie „darmowe” regulaminy, jakie pojawiają się w internecie, są tylko darmowe w chwili, w której je pobierasz. Często jednak okazuje się, że chwilowa oszczędność nie była tego warta, ponieważ pobrany z internetu regulamin może narazić Cię na znacznie większe, dodatkowe koszty. „Gotowce” ściągnięte z internetu mogły być rozpowszechnione bez zgody ich autora, co grozi odszkodowaniami np. za naruszenie praw autorskich. Poza tym takie regulaminy mogą być wybrakowane i nie przystawać do obecnych wymogów prawnych. Z doświadczenia wiemy, że bardzo często roi się w nich od klauzul niedozwolonych. Stosowanie takiego dokumentu przez przedsiębiorcę może skończyć się po pierwsze licznymi sporami z klientami, a po drugie – konsekwencjami administracyjnoprawnymi. Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, którego działania zostaną uznane za naruszające zbiorowe interesy konsumentów, karę finansową w wysokości sięgającej nawet 10% rocznego obrotu.

 

9) Czy musi być regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkiem prawnym – nie ma co do tego wątpliwości. Potwierdzają to przynajmniej dwa różne akty prawne, które wymagają stosowania takiego dokumentu. Jest to przede wszystkim Ustawa o prawach konsumenta, która zawiera liczne obowiązki informacyjne, jakie ciążą na przedsiębiorcy zawierającym umowę z konsumentem na odległość (np. przez internet). Jedynym sposobem, żeby spełnić te obowiązki w zautomatyzowanym procesie sprzedażowym, jakim jest sklep internetowy, to posiadanie regulaminu, w którym zostaną one zawarte.

Drugim aktem prawnym jest Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ustawa ta wymaga, aby przedsiębiorca świadczący usługi elektroniczne, a takie usługi w mniejszym lub większym stopniu znajdują się w każdym sklepie internetowym, stosował regulamin zawierający warunki korzystania z tych usług, w tym również informacje o ewentualnych opłatach oraz trybie reklamacyjnym.

Masz więcej pytań? Zadaj w komentarzu, chętnie odpowiemy!