Coraz bardziej popularne stają się metody nauczania zdalnego. Szczególnie w ostatnich miesiącach wielu pedagogów, osób znających języki obce czy też udzielających wcześniej tradycyjnych korepetycji, rozpoczęło działalność online. Jeżeli zastanawiasz się nad rozpoczęciem takiej działalności albo już ją prowadzisz i nie jesteś pewien czy jest ona prawidłowo uregulowana z prawnego punktu widzenia, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

 

Dlaczego potrzebny jest regulamin lekcji online

Posiadanie regulaminu lekcji online jest wymogiem prawnym, dlatego warto abyś zaopatrzył się w taki dokument już przy rozpoczynaniu prowadzenia nauczania zdalnego. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, przy zawieraniu umów online (obejmuje to też świadczenie usług online), konieczne jest poinformowanie konsumenta o szeregu kwestii dotyczących samej usługi, a także Twojej działalności.

Klient będący konsumentem powinien przed skorzystaniem z usługi lekcji online, otrzymać informacje m.in. o: danych Twojej firmy, Twoim adresie miejsca prowadzenia działalności oraz o adresie do doręczeń i do składania reklamacji, sposobie i terminie płatności z tytułu umowy sprzedaży, sposobie i terminie wykonania usługi, stosowanej przez Ciebie procedurze rozpatrywania reklamacji.

 

Działalność nierejestrowana regulamin lekcji online

Co w sytuacji, gdy nie masz założonej działalności gospodarczej ponieważ dochody z lekcji online są jeszcze niewielkie? Rzeczywiście w przypadku spełnienia określonych warunków, w szczególności osiągania przychodów do 50% wynagrodzenia minimalnego (w 2020 r. jest to 1300 zł miesięcznie), możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrowaną (nieewidencjonowaną). Nie musisz rejestrować się w CEiDG i opłacać składek ZUS. W przypadku klientów będących konsumentami, a więc korzystającymi z Twoich usług w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową, nadal masz takie same obowiązki informacyjne jak osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę. Zatem nadal potrzebny Ci będzie regulamin lekcji online.

 

Regulamin strony/serwisu internetowego czy Ogólne Warunki Świadczenia Usług?

Najprostsze rozróżnienie będzie następujące: jeżeli masz swoją stronę internetową, czy to w formie sklepu z usługami, czy też w formie serwisu internetowego z własnym systemem do prowadzenia nauczania zdalnego, najodpowiedniejszy będzie regulamin strony internetowej. Wynika to z faktu, że ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakazuje sprzedawcy internetowemu posiadanie regulaminu usług świadczonych drogą elektroniczną. Regulamin strony internetowej może więc łączyć funkcję regulaminu samego nauczania zdalnego, źródła informacji wymaganych przez ustawę o prawach konsumenta oraz regulaminu usług elektronicznych, takich jak konto, wymaganego przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Posiadasz już regulamin ale nie jesteś pewien, czy spełnia on wymogi prawne? Jesteś zainteresowany darmowych audytem Twojego regulaminu przez prawnika? Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.

Z kolei, jeżeli świadczysz usługi nauczania zdalnego poprzez zewnętrzne platformy, jak na przykład Zoom czy Skype, nie musisz posiadać regulaminu strony, natomiast nadal musisz uregulować zawieranie umów i przekazać informacje wymagane ustawowo. W takim przypadku sprawdzą się Ogólne Warunki Świadczenia Usług, które możesz wysyłać klientowi  np. mailowo lub przez inny komunikator internetowy przed rozpoczęciem współpracy. Więcej o tym dokumencie możesz przeczytać w naszym artykule, dotyczącym ogólnych warunków sprzedaży, mającym jednak również zastosowanie do świadczenia usług:

https://prokonsumencki.pl/blog/ogolne-warunki-sprzedazy-czym-sa-dlaczego-moga-byc-przydatne-sprzedawcy-internetowemu/

Ważniejsza jednak od formy tych dokumentów będzie ich treść – kluczowe jest czy regulują one w odpowiedni sposób zawierane przez Ciebie umowy i spełniają obowiązki informacyjne. W razie wątpliwości zalecamy konsultację z prawnikiem wyspecjalizowanym w prawie e-commerce i prawach konsumenta.  

 

Prawo odstąpienia od umowy a lekcje online

W przypadku sprzedaży jakichkolwiek usług online, ważną kwestią jest regulacja kwestii odstąpienia od umowy. Co do zasady, odstąpienie od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny jest prawem, które przysługuje każdemu konsumentowi w przypadku zawarcia umowy online (a więc w przypadku skorzystania z usługi nauczania zdalnego).

Aby uniknąć takiej sytuacji, w przypadku gdy usługa ma być wykonana przed upływem 14 dni od dnia zawarcia umowy (zamówienia usługi), konsument powinien wyrazić zgodę na wykonanie usługi przed upływem terminu do odstąpienia od umowy. Klient powinien być świadomy, że oznacza to utratę przez niego prawa do odstąpienia od umowy, o którym mowa w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.). W przeciwnym razie konsument mógłby odstąpić od umowy w przypadku już wykonanej usługi, jeśli zmieściłby się w terminie, i żądać zwrotu ceny. Na stronie internetowej taka zgoda może mieć postać obowiązkowego checkboxa. W przypadku zawarcia umowy np. mailowo, warto przygotować odpowiednią formułkę i poprosić klienta o jej przesłanie razem ze zgodą na ofertę i warunki świadczenia usług.

 

Podsumowanie

Jeżeli zaczynasz działalność edukacyjną online albo zastanawiasz się nad jej rozpoczęciem, pamiętaj o przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji regulującej świadczenie przez Ciebie usług. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na konieczność spełnienia ustawowych obowiązków informacyjnych, w także na wyłączenie w razie możliwości ustawowego odstąpienia od umowy w przypadku konsumentów. Jeżeli zastanawiasz się skąd wziąć regulamin dla Twojej działalności i czy warto zakupić taki dopasowany regulamin lub jego wzór przygotowany przez prawnika, chętnie odpowiemy na Twoje pytania i przedstawimy Ci dopasowaną ofertę. Możesz skontaktować się z nami pod adresem: kontakt@regulaminowo.pl