Prowadzisz kwiaciarnię internetową albo zamierzasz rozszerzyć działalność swojej stacjonarnej kwiaciarni o sprzedaż przez stronę internetową? Jeżeli masz pytania o regulamin kwiaciarni internetowej i najczęstsze problemy prawne, które regulamin musi rozwiązać, ten artykuł jest dla Ciebie. Odpowiadamy w nim na najczęstsze takie pytania.

 

Dlaczego jest potrzebny regulamin kwiaciarni internetowej?

Regulamin kwiaciarni internetowej jest Ci potrzebny nie tylko w celu uregulowania w korzystny sposób sprzedaży w Twoje kwiaciarni, ale również po to, aby spełnić liczne obowiązki informacyjne narzucone przez ustawę o prawach konsumenta i ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jeżeli prowadzisz kwiaciarnię internetową, posiadanie regulaminu jest więc dla Ciebie wymogiem. Powinieneś posiadać również politykę prywatności Twojej kwiaciarni internetowej, która spełnia wobec klientów i wszystkich odwiedzających stronę internetową kwiaciarni wymogi informacyjne z unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych (RODO). 

 

Co szczególnie należy uwzględnić w regulaminie kwiaciarni internetowej?

Z kwestii typowych dla kwiaciarni internetowych, jeżeli zapewniasz dostawę na określonym terenie, np. na terenie swojego miasta, regulamin powinien zawierać zapis wyraźnie wskazujący na terytorium dostępnej dostawy.

Ważne jest również bardzo dokładne określenie terminu dostawy. W przeciwieństwie do zwykłych sklepów internetowych, w przypadku kwiaciarni najczęściej chcesz udostępniać klientom wybór konkretnej daty dostawy, a często również konkretnej godziny lub przedziału godzinowego. W takim przypadku ważne, aby w regulaminie dokładnie określić początek biegu terminu i wskazać w jaki sposób jest on liczony, w tym także np. w jaki sposób są realizowane zamówienia złożone tuż przed weekendem lub dniem wolnym od pracy.

 

Odstąpienie od umowy w regulaminie kwiaciarni internetowej?

Czy kwiaty w ogóle można zwrócić w ramach konsumenckiego odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni? Najbardziej ogólna odpowiedź brzmi: można zwrócić te kwiaty, które nie są „rzeczami ulegającymi szybkiemu zepsuciu” (np. kaktus doniczkowy) a nie można zwrócić tych, które są takim towarem (większość kwiatów ciętych). Zasadniczo kwiaty cięte nie przetrwają 14 dni, a to oznacza, że będą kwalifikowały się do wyjątku od prawa zwrotu. Co więcej towar objęty tym wyjątkiem nie musi faktycznie się zepsuć czy przestać nadawać do użytku – prawo odstąpienia w ogóle nie przysługuje już od chwili zawarcia umowy.

Zwróć jednak uwagę w każdym przypadku, czy na pewno sprzedane przez Ciebie kwiaty należą do tej kategorii. Jest przecież wiele roślin, które nie ulegną szybkiemu zepsuciu, a więc takich, których zwrot możesz przyjąć i ponownie je odsprzedać. Do nich należy duża część kwiatów doniczkowych. W regulaminie nie pisz więc, że wyłączasz odstąpienie od umowy dla wszystkich kwiatów. Zamiast tego wskaż, tak jak stanowi ustawa o prawach konsumenta, że odstąpienie od umowy nie przysługuje w przypadku rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu.

 

Chwilowe braki w asortymencie a regulamin kwiaciarni

Co zrobić, jeżeli klient zakupił w Twoim sklepie określone kwiaty, których nie masz w tej chwili dostępnych w kwiaciarni? Czy można w regulaminie dać sobie prawo zastąpienia zamówionych kwiatów innymi podobnymi, tak aby jednak zrealizować zamówienia? Tutaj odpowiedź jest jednoznaczna – nie. Nawet jeżeli dodasz takie postanowienia w regulaminie, klient ma pełne prawo nie uznać tego za wykonanie umowy. Co więcej, tego typu postanowienie w stosunku do konsumentów z dużym prawdopodobieństwem może zostać uznane za klauzulę niedozwoloną. Jakie jest więc rozwiązanie? Kontakt z klientem i zgodne ustalenie rozwiązania – albo zastąpienie zamówienia innymi kwiatami, albo rezygnacja z zamówienia, albo wreszcie przesunięcie terminu dostawy. Tutaj jednak sam regulamin nie rozwiązuje sprawy – trzeba to uzgodnić z klientem. 

Z punktu widzenia pisania regulaminu trzeba więc uważać, żeby nie posunąć się za daleko w regulowaniu poszczególnych sytuacji. Dlatego warto skorzystać z pomocy prawnika, który wskaże, jak rozwiązać chociażby regulację dostawy, a jak nie regulować niektórych sytuacji, aby nie narazić się na interwencję rzecznika praw konsumenta czy kontrolę UOKiK. Jesteś zainteresowany darmowych audytem Twojego regulaminu przez prawnika? Możesz z niego skorzystać pod tym adresem: https://prokonsumencki.pl/bezplatny-audyt-regulaminu-sklepu-pod-katem-nowych-przepisow-sitepromotor/

 

Podsumowanie

Regulamin jest bardzo ważnym elementem kwiaciarni internetowej. Nie tylko jego posiadanie jest wymogiem prawnym, ale co więcej, przy prowadzeniu kwiaciarni internetowej pojawia się sporo specyficznych dla kwiaciarni kwestii prawnych, które wymagają znalezienia rozwiązania prawnego. Część z nich znajdzie się w dobrze napisanym regulaminie. Jeżeli zastanawiasz się skąd wziąć regulamin do Twojej kwiaciarni internetowej i czy warto zakupić taki dopasowany regulamin lub jego wzór przygotowany przez prawnika, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą – skontaktuj się z nami tel. 61 847 55 18 lub kontakt@regulaminowo.pl