Zakładając grupę na Facebooku niewiele osób zastanawia się nad koniecznością stworzenia regulaminu takiej grupy. Rzeczywistość ta prędzej lub później dopada aktywnych użytkowników Facebooka, których grupy zyskują popularność. Wówczas okazuje się, że taki regulamin jest absolutnie niezbędny by móc dalej w tej grupie funkcjonować.

Dlaczego regulamin grupy na Facebooku jest konieczny?

Wprawdzie nie ma wymogu, który zakładałby konieczność utworzenia regulaminu grupy. Większość użytkowników zakłada, że wszelkie kwestie dotyczące regulaminów są w kręgu zainteresowań samego Facebooka. Można powiedzieć, że teoretycznie tak. Pamiętajmy jednak, że jeżeli ta kwestię pozostawimy Facebookowi to my i nasza grupa możemy ponieść konsekwencje niewłaściwego postępowania członków naszej grupy.

Można się zastanowić czy regulamin nie zniechęci potencjalnych uczestników naszej grupy. Dodatkowy formalizm w przestrzeni wirtualnej, w  której każdy chce być wolny, może zostać negatywnie odebrany. Z pewnością nie powinniśmy się tym przejmować jeżeli chcemy by w naszej grupie dyskusja była toczona na poziomie, z poszanowaniem innych uczestników tej dyskusji.

I tak zakładając grupę, w której jest niewielu członków, regulamin może okazać się zbędny. Gdy jednak liczba uczestników wzrośnie regulamin jest szansą na kontrolowanie tego co tam się dzieje.

Treść regulaminu

Jak już wspomniano, brak regulaminu w przypadku użytkowników regularnie postępujących wbrew zasadom może skończyć się nawet skasowaniem naszej grupy. Regulamin może nas przed tym uchronić. W jaki sposób? Otóż regulamin powinien wprowadzać reguły, które osoby chcące w grupie uczestniczyć muszą respektować, w przeciwnym razie ich treści zostaną skasowane a ich twórcy wydaleni z grupy.

Pamiętajmy, że regulamin grupy nie powinien być skomplikowany, powinien być napisany językiem przystępnym dla ogółu i raczej nie wnikać w szczegóły. Próba uregulowania wszystkich kwestii jest praktycznie niemożliwa a jednocześnie odwiedzający mogliby stracić zainteresowanie nasza grupą. Regulamin powinien być napisany na tyle ogólnie byśmy mogli różne pojawiające się sytuacje podpiąć pod konkretne punkty regulaminu. Tak np. by móc usuwać członków grupy w związku z określonym zachowaniem np. w sytuacji zaśmiecania spamem naszej grupy lub dokonywaniem autopromocji przez członków.

  I tak właśnie regulamin grupy na Facebooku powinien określać co najmniej:

  1. określenie treści akceptowalnych w danej grupie, np. gdy grupa ma dotyczyć podejmowania określonej problematyki
  2. rodzaje materiałów jakie mogą być publikowane w grupie tj. filmików, zdjęć, plików audio
  3. określenie reguł jakimi członkowie grupy powinni się kierować redagując swoje treści, wskazanie treści zakazanych/nieakceptowalnych, jak np. wulgarny język, czy propagowanie treści sprzecznych z prawem
  4. określenie reguł uczestnictwa i prawa wydalenia z grupy

Co oferuje nam Facebook

Obecnie Facebook proponuje nam 4 podstawowe reguły w każdej utworzonej grupie. Możemy je zaakceptować lub stworzyć własne.

  1. Bądź miły i uprzejmy
  2. Zakaz propagowania nienawiści/nękania
  3. Zakaz promocji/spamu
  4. Szanuj prywatność innych osób

Grupa założona przez przedsiębiorcę

Kolejny ciekawy przypadek dotyczy sytuacji, gdy grupa na Facebooku tak naprawdę służy prowadzonej przez założyciela działalności gospodarczej. Wówczas w grę zaczynają wchodzić przepisy prawa a regulamin zacznie być obowiązkowy tak jak w przypadku np. sklepu internetowego. Będąc przedsiębiorcą prowadzącym grupę w związku z prowadzoną działalnością należy pamiętać o wprowadzeniu polityki prywatności, tak by dane osobowe członków chronione zgodnie z RODO.

Podsumowanie

Napisanie dobrego regulaminu może stanowić wyzwanie, jednakże jest to niezbędne do zapewnienia porządku w grupie. Regulamin ma zapewnić równe warunki korzystania wszystkim użytkownikom w atmosferze tolerancji i wzajemnego szacunku. Jednocześnie regulamin ma uchronić stworzoną przez nas grupę przed zalewem niechcianych postów, które mogą narazić założyciela na odpowiedzialność względem Facebooka, jak i innych użytkowników.